Eline's Birthday - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Chantal Gouwe - WaarBenJij.nu Eline's Birthday - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Chantal Gouwe - WaarBenJij.nu

Eline's Birthday

Blijf op de hoogte en volg Chantal

25 Mei 2014 | Gambia, Brikama

Maandag 14-04-2014:
8:00-… Vandaag hadden we nog een lange dag voor de boeg. We moesten onze tassen weer in gaan pakken, omdat we uit de woestijn weer op weg richting huis gingen. Toen we de tassen eenmaal gepakt hadden, en opgefrist hadden, hadden we ons laatste ontbijtje hier. We konden weer richting het restaurant lopen, want daar stond ons ontbijt alweer klaar. Daarna zijn we snel met al onze spullen weer door gegaan, want de auto stond al op ons te wachten. Toen de auto ons weer op het terrein en de geasfalteerde weg had gebracht, konden we onze spullen in onze auto laden en zijn we weg gereden. Onze volgende stop zou de moskee zijn, maar dat was nog wel even rijden van hier. De moskee is namelijk in de buurt van Dakar en we waren zo een 5 uur van Dakar vandaan. Dus hadden we nog wel even de tijd om in de auto wat uurtjes slaap in te halen, van afgelopen dagen. Dit hebben we dan ook zeker gedaan. Eenmaal bij de moskee aangekomen, zagen we dat hij in de stijgers stond. Ze zijn schijnbaar al een paar jaar bezig met het renoveren van de moskee. Dit schijnt dan ook de grootste moskee van heel Afrika te zijn. Maar voordat we naar binnen mochten moest er nog wel een aantal dingen gedaan worden. Zo moesten we ons haar zoveel mogelijk bedekken, moesten we rokken aan, onze schouders moesten bedekt zijn en we moesten onze schoenen aan doen. We hadden natuurlijk niets voor ons haar bij en ook geen rokken. Maar gelukkig had onze begeleider daar voor gezorgd. We moesten eerst een tentje in lopen, waar we onze rokken aan kregen en een soort sjaal kregen, om ons haar te bedekken. Niet bij iedereen was al het haar bedekt, maar dat gaf niet. Zo lang je het maar probeert. Gelukkig, ze zijn hier tenminste niet zo streng! Dacht ik. Om mijn schouders te bedekken, had ik alleen een vestje bij die ik dan aan moest. Pff het was al zo warm, en dan wordt ik ook nog eens driedubbel aangekleed! Maar goed, ik had het er voor over. Voordat we de moskee in gingen, moesten we onze slippers uit doen en dragen. We kregen veel van de moskee te zien, maar niet alles. Er zijn dus schijnbaar delen in de moskee, waar de vrouwen niet mogen komen. Daarom mochten wij daar ook niet heen. Dat vond ik wel jammer. Ik had graag willen zien, hoe dat er dan uit zou zien en hoe het er daar aan toe gaat. Na de rondleiding en het maken van een aantal foto’s, moesten we al snel weer door, omdat we anders niet meer op schema zouden lopen. We zijn naar buiten gekomen, en ik heb gelijk mijn rok, hoofddoek en vestje uitgetrokken. Ik was echt blij, dat ik dit allemaal weer uit kon trekken met die warmte. We hebben alles weer terug gegeven aan de man van de moskee, zijn de auto in gestapt en weer verder gereden. De volgende stop was het wildpark. Dit ligt op de grens van Senegal en Gambia en zit dus ook op de route naar huis. Ook hier moesten we dus een aantal uren voor rijden. Maar als we dan bij het wildpark waren geweest, hoefden we niet zo lang meer, voordat we dan ook thuis zouden zijn. Na weer een aantal uren in de auto te hebben gezeten, gegeten en gedronken, waren we dan eindelijk bij het wildpark . Het was alleen al wel later dan verwacht, maar dat geeft niets. Dan zijn we gewoon wat later thuis.. Toen we binnen waren, mochten we als eerste met twee leeuwen gaan lopen. We moesten onze tassen achter laten en kregen allemaal een stok. Er werd eerst verteld hoe je met die stok moest doen en wat je er mee kan doen. Door deze stok straal je toch gezag uit over die beesten en dat weten ze ook. Toen we eenmaal aankwamen, zaten er twee leeuwen te wachten. Een mannetje en een vrouwtje van allebei 2 jaar oud. Jonkies dus. Maar wel helemaal afgetraind. Ik heb me vanaf het begin niet bang gevoeld en ik was ook gewoon op mijn gemak. Voor mijn gevoel was ik gewoon met twee katjes aan het lopen. We mochten natuurlijk ook de nodige foto’s maken en we mochten ze zelfs aan hun staart pakken om ze ‘uit te laten’. Toch wel gaaf, al zeg ik het zelf! Toen de leeuwen weer weg gingen, liepen wij terug naar de ingang om onze tassen weer op te halen en de stokken weer terug te geven. We pakten de auto, en mochten met de auto door het wildpark heen rijden. Wel ging er een begeleider van daar mee die de pad goed kende. Tijdens deze rit hebben we dan ook antilopen, zebra’s, giraffen, zwijntjes en verschillende vogels gezien. Heel gaaf om mee te maken! En om deze beesten ook in het echt te zien, zonder dat ze in kooitjes zitten (zoals in een dierentuin). Toen we hiermee klaar waren, was het al best laat. Onze begeleider vertelde ook dat de laatste ferry van Barra naar Banjul ook om 18:00 uur was gegaan. We hadden dus geen andere keuze dan in de auto slapen of ergens iets opzoeken waar we konden slapen. We zijn daarom ook verder gereden, zodat we in ieder geval de grens van Senegal naar Gambia al over waren. Dan konden we in ieder geval zeggen dat we weer terug in Gambia waren. Toen we bij Barra aangekomen waren, hadden we onze auto in ieder geval al bij de poort voor de ferry geparkeerd, zodat we dan morgenochtend vroeg de eersten waren die de ferry op mochten. Daarna hebben we eerst een restaurantje op gezocht om even te kunnen eten en drinken. Toen we dat op hadden, zijn we slaapplekken gaan zoeken. Gelukkig konden we nog een nette verblijfplaats vinden voor weinig geld. Dit was wel heel fijn. Liss, Eline en ik sliepen met zijn drieën in één bed. Dit was wel ontzettend krap waardoor we op den duur echt lachbuien kregen. Maar ook wij vielen uiteindelijk in slaap. We waren ook zo versleten van deze dag en zeker van het geregel voor een slaapplaats, dat het goed was om toch nog even proberen te slapen.

Dinsdag 15-04-2014:
7:00-… De volgende ochtend ging weer vroeg de wekker, en dit was dan ook tevens d laatste van het weekendje Senegal. We hebben gelijk onze tassen ingepakt en ons klaargemaakt. Ik geloof dat we afgelopen dagen nog niet zo snel waren geweest, om in de auto te zitten ’s ochtends. We hadden het nu toch wel gehad. We wilden zo graag naar huis en in onze eigen bedjes slapen. Toen we weer op het eiland: ‘Barra’ stonden te wachten voor onze ferry, bleek dat de ferry traag was, en dus vertraging had. Toen hadden we de auto maar alvast klaar gezet in de rij, en zijn we even in het restaurant boven wat gaan ontbijten. Echt veel eten hadden ze niet, als alleen friet en echte grote menu’s. Omdat het ochtend was, leek het me geen goed idee om dan al aan de friet te zitten, dus had ik besloten om een koffie te nemen met een glaasje ‘fruitcoctail’. Na hier even gezeten te hebben, en gehoord te hebben dat de ferry er aan kwam, zijn we gelijk weer naar beneden en naar de haven gelopen. De poorten gingen inderdaad al open. Alleen moesten we nog wel een tijd wachten totdat we de boot op konden, omdat eerst alle mensen nog van de boot af moesten. Daarna konden we de boot op. Onze auto stond gelukkig vooraan in de rij, en kon dan ook als één van de eerste, weer van de boot af in Banjul. Eenmaal in Banjul aangekomen, zijn we weer in de auto gaan zitten en zou het niet meer lang duren voordat we thuis zouden zijn. Dit klopt ook wel. Binnen een uurtje waren we weer lekker thuis. De chauffeur had eerst ons thuis gebracht en is daarna naar de college gereden om de andere meiden af te zetten. Eenmaal thuis gekomen, heb ik gelijk mijn tas uitgepakt en mijn kleren bij de was gegooid. Die had ik dit weekendje nu al zo vaak aangehad, dat ze wel een wasbeurt konden gebruiken. Ook heb ik gelijk mijn strandtas klaargemaakt. Ik had met de andere meiden afgesproken om gelijk te gaan relaxen aan het zwembad. Eline wilde niet mee, en bleef thuis. Toen ik thuis klaar was met alles, ben ik met mijn spullen naar de college gelopen. Daar waren Liss, Milou en Leonie. Ze waren nog niet helemaal klaar, dus ben ik blijven wachten tot we klaar waren om te gaan. Daarna hebben we gelijk de taxi gepakt naar Senegambia. Daar konden we bij een hotel aan het zwembad gaan liggen. We zijn daar aangekomen en hadden gelijk onze spullen uitgepakt, onszelf uitgekleed en aan het zwembad gaan liggen. Ook hadden we gelijk een ober opgezocht om te kijken of we wat te drinken konden krijgen. Gelukkig kon ook dit geregeld worden. Toen we daar aan het zwembad lagen, lagen er Nederlandse vrouwen naast ons. Hier zijn we eigenlijk mee aan de praat geraakt en kwamen er zo achter dat hier nog best veel Nederlandse mensen zijn, en dus ook in dit hotel. Hier hebben we heel de middag gezeten en ook met deze vrouwen gepraat. Aan het begin van de avond, werd het al snel kouder. Daarom besloten wij om toch onszelf weer maar aan te kleden en weg te gaan. De vrouwen waren ook al weg. Omdat naast dit hotel, cafe ‘Eddy’s’ is, besloten we om hier dan wat te gaan eten. We hadden nog geen avondeten op, en daarom was dit ook het ideale idee. Toen we klaar waren met eten, hebben we weer de taxi naar huis gepakt. Toen ik thuis kwam, merkte ik dat Eline er niet was. Ik heb haar gebeld en ze vertelde dat ze nog bij Mamadi was. Ik had laten weten dat ik naar bed ging, zodat ze in ieder geval wist dat ik gewoon al thuis was.

Woensdag 16-04-2014:
10:00-… Eerst hebben we vandaag eens lekker uitgeslapen. Omdat we afgelopen dagen in Senegal hadden gezeten, hadden we vandaag weer tijd om goed uit te slapen. Toen ik wakker was, ben ik eerst even wat gaan ontbijten. Eline en Mamadi sliepen nog, dus ik was in mijn eentje lekkere boterhammen met nutella gaan eten. Heerlijk! Daarna werd Eline ook wakker. Eline en ik zijn nog even in onze achtertuin gaan zitten en wat gaan bijkletsen over ons weekendje Senegal. Toen we allemaal eenmaal wakker waren en ontbeten hadden, zijn we weer naar de bibliotheek in the college gegaan. Hier konden we rustig werken aan onze schoolverslagen. Omdat we nog steeds vakantie hadden van school, was het voor ons even goed tijd om de schoolverslagen weer proberen bij te werken. Zo hebben we eigenlijk heel de middag in de bibliotheek gezeten en het werkte prima zo! Daarna zijn we weer terug naar onze compound gegaan. Omdat we nog niets hadden gegeten, moesten we even verzinnen wat we daarmee wilden doen. Toen besloten we om toch weer maar uit eten te gaan. We hebben gelijk de taxi genomen, en zijn weer naar Senegambia gegaan, waar je cafe Eddy’s hebt. Hier hebben we ook heel de avond gezeten, en op onze telefoons geïnternet.

Donderdag 17-04-2014:
10:00-… Vandaag was ik nog redelijk vroeg wakker. Dus Eline en Mamadi sliepen nog. Ik ben gewoon stil in de achtertuin gaan zitten, en lekker wat muziek gaan luisteren. Toen Eline en Mamadi wakker waren, wilden zij gelijk naar the college gaan om weer verder aan de weekverslagen te gaan werken. Zij zijn dan ook alvast doorgegaan. Ik zou dan wel wat later komen. Ik heb eerst nog even rustig een film gekeken op mijn laptop, me omgekleed en lekker opgefrist. Daarna ben ik ook richting the college gekomen om ook aan mijn verslagen te gaan werken. Het werkte eigenlijk wel goed zo om in de bibliotheek te gaan zitten. Want daar moet het natuurlijk stil zijn, en heb je ook goede concentratie, verder is het ook beter dan gewoon thuis werken. Want als ik thuis aan mijn verslagen moest werken, stelde ik het eigenlijk altijd uit. En nu ik in de bibliotheek zat, moest ik het wel doen. Later is Mamadi even weg gegaan, om wat te eten voor ons te halen. We zaten er al zo lang, dat we eigenlijk de tijd waren vergeten. Toen Mamadi het eten had gehaald, moesten Eline en ik om de beurt naar buiten komen om het op te eten. In de bibliotheek mocht je namelijk geen eten hebben. Daarna zijn we weer vrolijk verder gegaan met onze verslagen. We hebben vanaf ’s ochtends tot een uur of 8 aan onze verslagen gewerkt. Best lang dus!
Daarna zijn we naar Mamadi’s huis gegaan. Ik had ook een tas met kleding (van Senegal) die gewassen moest worden, dus deze had ik ook meegenomen. De zus van Mamadi wil de kleren van Eline en mij altijd wassen. Ik had gevraagd of ze het niet erg vond en of ze er anders wat voor wilde hebben. Maar dit hoefde niet zei ze. Toch gaf ik haar altijd geld, wanneer ze mijn kleding had gewassen.
Toen we eenmaal bij Mamadi’s compound waren, heb ik mijn tas met kleding afgegeven en zijn we wat gaan eten. We hebben lekker gezeten met de familie en lekker bijgekletst. Zo hebben we weer ouderwets de hele avond gezeten. Toen het al laat was, zijn we met zijn drieën naar huis gelopen.

Vrijdag 18-04-2014:
10:00-… Vandaag zouden de ouders van Liss en Leonie aankomen op het vliegveld. Wij hadden afgesproken dat wij ook mee zouden gaan om ze op te halen. Dus zijn we al redelijk vroeg in de taxi gestapt, op weg naar het vliegveld. Eenmaal bij het vliegveld aangekomen, moesten we eigenlijk nog best lang wachten, voordat het vliegtuig was geland en de ouders van Liss en Leonie aan kwamen. De meiden waren natuurlijk heel erg zenuwachtig en dat is ook goed te begrijpen. Dat zou ik tenslotte ook zijn! We hebben met zijn allen staan wachten tot ze kwamen. Eerst kwamen de ouders van Leonie. Leonie was dolblij ze weer te zien en er moest het nodige bijgekletst worden. Ook was het voor mij de eerste keer dat ik haar ouders zag, en hebben we ons voorgesteld aan elkaar. Milou had de camera. Zij zorgde voor de nodige foto’s van de aankomst van beide ouders. Liss haar ouders kwamen als laatste aan. Ook Liss was super blij ze na zo een lange tijd weer in haar armen te kunnen sluiten. Nadat de ouders er waren, we ons zelf aan elkaar voorgesteld hadden en hadden bijgekletst, zijn Liss en Leonie met hun ouders mee naar de hotels gegaan. Milou, Eline en ik hebben gelijk vanuit het vliegveld een taxi naar Senegambia gepakt. Wij hadden zin om lekker naar het zwembad te gaan. We hebben dus in Senegambia weer op ons plekje op de ligstoelen aan het zwembad gelegen heel de middag. Toen het avond werd, hebben we onze spullen weer bij elkaar gezocht en zijn we naar cafe Eddy’s gegaan (naast het zwembad). Hier hebben we lekker op zijn Hollands wat gegeten met zijn drieën. Toen het wat later werd, besloten we om weer lekker naar huis te gaan.

Zaterdag 19-04-2014:
10:00-13:00 Vandaag hebben we eerst uitgeslapen. Eline en ik sliepen nu ook in de college, samen met Milou. Omdat het vandaag Eline haar verjaardag was, was Eline al vroeg opgestaan om naar Mamadi’s compound te gaan. Daar zou ze ’s middags haar verjaardag voor ons vieren. Dus er moest nog wat geregeld en klaargemaakt worden natuurlijk! Milou en ik zijn uit bed gekomen, en zijn gaan ontbijten, douchen, en klaar gaan maken voor de verjaardag. Toen we klaar waren, wilden we nog even wachten op Leonie en haar broer en vriend. Toen zij er waren, zijn we met zijn allen naar de compound van Mamadi gegaan. Toen we aankwamen, zaten Liss, haar vriend, vriendin en moeder er al. Eline had macdonalds mayonaise gekregen van Liss haar fam, voor haar verjaardag. Dit vond ze natuurlijk helemaal niet erg, want ze had er al weken over!
13:00-18:00 We hebben eigenlijk de hele middag lekker buiten bij Mamadi gezeten met de hele groep. We hebben van alles gegeten daar. Want tja, dat mag hier natuurlijk niet missen! Ze hadden al van alles voor ons klaar gemaakt, en het was ook heerlijk! Na er de hele middag te hebben gezeten, zijn Liss en Leonie met hun familie weer terug richting hun hotels gegaan. Milou, Eline, Mamadi en ik zijn nog even naar de andere compound van Mamadi gegaan. Daar hebben we ook nog even gezellig gezeten, en ook nog even gegeten. We hadden met elkaar afgesproken dat we vanavond met zijn allen in Senegambia uit zouden gaan, dus we moesten dan alvast wel een bodempje leggen natuurlijk! Ook heb ik dansles gehad van Mamadi. Hij leerde me hoe ik (net als alle Gambianen) met mijn kont moest schudden en dansen. Toen ik kwam ik er ook pas achter, hoe krampachtig wij westerse mensen eigenlijk zijn. Maar toch aan het einde van de les, kon ik het een klein beetje.. Een super leraar dus! Daarna zijn Milou en ik alvast terug naar the college gegaan. Eline en Mamadi bleven nog even in de compound.
18:00-… Toen Milou en ik eenmaal weer thuis waren, zijn we onszelf weer op gaan frissen en om gaan kleden en klaar maken voor de avond. In de tussentijd kwamen Mamadi en Eline ook al weer aan. Wanneer ik helemaal klaar was voor de avond, ben ik nog even in de achtertuin gaan zitten met Milou. We hadden aan Kebba gevraagd of hij mee wilde gaan vanavond en of hij ons dan op wilde halen en later weer thuis wilde brengen. Toen we dus klaar waren, hebben we nog even op Kebba gewacht, en zijn we richting Senegambia vertrokken. Eenmaal daar aangekomen, zijn we eerst naar cafe Chilli’s gegaan. Daar bleek het heel rustig te zijn, en wanneer Leonie, haar broertje en vriend ook gearriveerd waren, zijn we naar ‘WOW’ gegaan. Hier waren Liss en haar familie ook. Hier hebben we ook heel de avond gedanst enz. Om 03:00 uur, werden we toch wel moe en wilden we eigenlijk naar huis gaan. We hadden Kebba gevraagd of hij mij, Mamadi, Eline en Milou thuis wilde brengen. Gelukkig wilde hij dit doen. Eenmaal thuis gekomen, zijn we gelijk naar bed gegaan.

Zondag 20-04-2014:
10:00-… Vandaag hebben we eigenlijk niet veel gedaan. Toen we uit bed waren gekomen, hebben we onszelf opgefrist en zijn we eigenlijk heel de dag niet meer weg gegaan. We waren allemaal nog best moe van gisteren. Ik heb nog wel even aan mijn dagverslagen gewerkt, en verder lekker in de achtertuin gerelext. ’s Avonds, zijn we nog wel met de taxi naar Senegambia gegaan, om daar vervolgens met zijn allen te gaan eten. Liss en Leonie zouden ook vanaf hun hotels komen om met ons mee te eten in Senegambia.

• 08 Juni 2014 - 23:21

Marcoen Oomen:

wil u in de toekomst spullen op sturen na gambia.
    laat ons een prijs opgave maken.