Orientatieweek - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Chantal Gouwe - WaarBenJij.nu Orientatieweek - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Chantal Gouwe - WaarBenJij.nu

Orientatieweek

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Februari 2014 | Gambia, Brikama

Woensdag: 5-2-2014
10:00 – 11:00: Vandaag zijn we eerst begonnen met ons eerste ontbijt hier. We kregen brood met kip en salade erop. Dit was overigens best lekker, maar wel veel voor in de ochtend.
11:00-12:00 We hebben nu eerst kennis gemaakt met twee gambiaanse vrienden genaamt: Mamadi en Joseph. Verder hebben we hier een rondleiding gehad op de Gambian College. We hebben kennis gemaakt met onze huisspin: Piet.
12:00- 16:00 Daarna zijn we gelijk naar de markt gegaan om even een aantal dingen te regelen. Zo hebben we prepaid telefoons gekocht en hebben we hier geld op gezet zodat we eventueel naar onze ouders konden bellen. Verder hebben we op de markt ook ons geld om gewisseld in Dalassi en hebben we drinken (water) gehaald voor in onze koelkast, zodat we genoeg te drinken zouden hebben.
16:00-17:00 Na de markt zijn we terug gekomen en zijn we gaan dineren. Dit was ook in de Gambian College. We kregen friet met kip en salade als diner.
17:00-…… Hierna gingen we naar huis om een beetje te relaxen. We hebben eerst onze koffers open gemaakt om alles te sorteren. We hebben onze kleding op een matras gelegd (gesorteerd) en de rest ook opgeruimd in ons huisje zodat het weer overzichtelijk was. ’s avonds zijn onze gambiaanse vrienden gekomen om te chillen. We hebben gekaart met zijn allen tot in de late uurtjes.

Donderdag: 6-2-2014
9:00-10:00 Hier hadden we weer ons ontbijt met onze gambiaanse vrienden bij de Gambian College.
11:00-15:00 Hier zijn we onze stages gaan bezoeken. Eerst zijn we naar de Brikama Low Basicschool geweest daarna naar de Gidda Low Basicschool en als laatste naar de Kabifita Low Basicschool. Dit was heel leuk om te doen. Alle kinderen en leerkrachten waren heel aardig daar. Wanneer we in een klas kwamen kijken, gingen gelijk alle kinderen staan en voor ons zingen in het Engels. Ook hoorden we de hele dag door: ‘Toebab’. Dit betekend dat wij blank en hollands zijn en dat vonden de kinderen heel leuk. We hebben aan het einde van de bezoekjes aan de scholen, onze keuze gemaakt. We willen allebei naar de Brikama Low Basicschool. Dit was voor ons toch de leukste school en de leraren daar waren ook heel erg leuk naar ons.
15:30-18:00 Nu zijn we voor het eerst naar een strand geweest. Dit strand was ver rijden vanaf ons huis. Toen we daar aankwamen, zijn we gelijk ons om gaan kleden en gaan zwemmen. Ook hebben we een beetje geleerd om een gambiaanse vriend te laten zwemmen (dit kon hij niet). Daarna zijn we lekker op het strand gaan liggen om even te relaxen en van het weer te genieten. Toen we het beu waren, zijn we weer naar huis gegaan.
18:00-20:00 Omdat de Gambian College al dicht was, zijn we naar de markt gegaan om daar in een tentje uit eten te gaan. Omdat ik niet al het eten durfde te proeven, heb ik alleen friet genomen met mayonaise. Deze was hier heel goed te doen, maar je kreeg wel veel. Verder hebben we hier best lang gezeten en bij gekletst.
20:00-…. Nu mochten we lekker naar huis om lekker te relaxen. Overigens stonden onze gambiaanse vrienden al voor de deur om met ons te kletsen. We hebben deze avond besteed om de gambiaanse vrienden Nederlandse woorden te leren, zodat hun ons ook Afrikaanse woorden kunnen leren. Hier hebben we eigenlijk heel de avond aan besteedt.

Vrijdag: 7-2-2014
10:00-11:00 Hier hadden we ons ontbijt weer. We eten hier op de Gambian College iedere dag hetzelfde: brood met kip en salade.
11:00-15:00 Hier zouden we drie markten gaan bezoeken in Gambia. We hebben overigens maar één markt bezocht, omdat we behoorlijk versleten waren. Voor alles wat we wilden doen, moesten we ver rijzen wat op den duur wel op gaat breken. Na deze markt zijn we nog wel naar de crocodilepool geweest. Hier mochten we de krokodillen aaien en met ze op de foto. Dit hebben we dus ook gedaan. We hebben de krokodillen aangeraakt! Na deze leuke tijd bij de pool, zijn we terug naar de Gambian College gegaan.
16:00-17:00 Hier hebben we eerst nog even wat gegeten bij de Gambian College. Ook dit was het zelfde dan anders: friet met kip en salade.
17:30-…… Hier zijn we naar Mamadi’s huis gegaan, om kennis te maken met zijn familie. Hij heeft een hele grote familie, maar allemaal wel heel erg lief. Hier zijn we eigenlijk tot in de late uurtjes gebleven. We hebben met ze gedanst, foto’s gemaakt, gefilmd, gegeten enzovoort. Heel leuk dus.

Zaterdag: 8-2-2014
10:00-11:00 hier hadden we ons ontbijt weer.
11:00-15:00 Hier hebben we een vismarkt bezocht. We hebben gekeken hoe de mensen de vis schoon maakten, vangen, kookten, bakten. We zijn ook in een schuur geweest waar ze de vis aan het bakken waren. Heel interessant allemaal. Ook zag je alle bootjes in het water liggen waar de mensen op aan het vissen waren.
15:00-18:00 Hier zijn we naar het tweede strand geweest. Erg groot strand. De golven waren hier heel erg groot en hard. Hierdoor konden we helaas niet goed zwemmen. Wel hebben we pootje gebaad. Daarna hebben we hier wat gedronken en zijn we op het strand gaan liggen. Daarna hebben we een potje gekaart met de gambianen op het strand. Toen we het zat waren, zijn we weer door gegaan.
18:00-21:00 Hier zijn we naar een internet lokaal gegaan om nog even op internet te kunnen en even te kunnen eten in dit lokaal. We hebben hier lang op internet gezeten, omdat we onze foto’s en vrienden lieten zien aan de Gambianen. En zij lieten ook foto’s en vrienden aan ons zien.

Zondag: 9-2-2014
10:00-11:00 Hier zijn we met een van onze Gambiaanse vrienden naar de katholieke kerk geweest. We wilden zien hoe dit in Gambia ging en of er veel verschil was met de katholieke kerk in Nederland. Dit was een hele leuke ervaring. Er werd veel gezongen en muziek gemaakt. Het was heel wisselend. De ene keer moesten we gaan staan en zingen, daarna weer gaan zitten en luisteren. Dit deden ze dan om en om.
11:00-15:00 Hier zijn we kennis gaan maken met Joseph zijn familie. Hij heeft niet zo een grote familie als Mamadi. Hij heeft 4 broers en zijn schoonzus en kinderen wonen ook bij hem. Het was leuk om zijn familie een keer te zien.
15:00-20:00 Nu zijn we naar het toeristische gebied van Gambia geweest. We hebben hier bekeken: hoe duur alles was hier, welke clubs en hotels hier zaten en wat je hier nog meer allemaal kon doen. Het was heel leuk om te zien in het toeristische gebied dat je ook nog mooie en goed huizen hebt en dat alles er dan toch weer heel mooi en leuk er uit ziet.
Nu waren we met zijn vijven naar het derde strand van Gambia geweest. Dit was een heel mooi strand en toeristisch strand. Dit strand lag ook aan het toeristische gebied van Gambia. Hier hebben we veel foto’s gemaakt met onze gambiaanse vrienden en die vrienden hebben hier nog gevoetbald met zijn allen op het zand. Ook zijn we een stukje in het water gelopen en met zijn allen lekker relaxt.
20:00-21:00 Toen we onderweg naar huis waren van het strand/toeristische gebied, kwamen we langs ‘monkeytown’. Hier zagen we veel aapjes lopen en hebben deze ook pinda’s gegeven en zijn met ze op de foto geweest. Hierna zijn we nog een stukje langs de restaurants en clubs gelopen en zijn daarna met de taxi naar huis gereden, omdat dit niet aan te lopen was.
21:00-…. Toen we thuis kwamen van deze dag, hebben we nog lekker met zijn tweeën na gekletst over deze dag, en zijn we redelijk vroeg naar bed

• 17 Februari 2014 - 18:36

Ingrid Bras:

Chantal wat maken jullie veel mee. Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Tot over twee weken.

• 18 Februari 2014 - 10:46

Francis:

Hoi Chantal,

Wat maken jullie veel mee in een week. Leuk, hoor. Mooie foto's. Zo krijgen we hier een beetje een indruk van jullie avonturen.

Fijne week en tot gauw.

Groeten uit Vlissingen