De eerste stage week - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Chantal Gouwe - WaarBenJij.nu De eerste stage week - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Chantal Gouwe - WaarBenJij.nu

De eerste stage week

Blijf op de hoogte en volg Chantal

24 Februari 2014 | Gambia, Brikama

Maandag: 10-2-2014
8:00-13:30 Vandaag hadden we onze eerste stagedag op de ‘Brikama Lower Basicschool’. Dit was heel indrukwekkend en kreeg ineens heel veel informatie binnen over mijn stage. We werden als eerste voorgesteld aan alle 3200 leerlingen van deze school op het schoolplein. Eerst werd er door het hoofd van de school verteld dat we er 4 maanden zouden blijven en we de leerlingen zouden les geven e.d. Daarna werd er aan ons gevraagd of we ons even wilden voorstellen aan de leerlingen en hebben we dit gedaan. Als slot zongen alle leerlingen en leerkrachten gezamenlijk het volkslied. Wanneer dit klaar was, gingen alle leerlingen naar hun eigen klassen en liepen de leerkrachten ook mee naar de klassen. De leerkrachten moeten hier iedere ochtend in een boek opschrijven hoe laat ze aanwezig waren en hun naam en paraaf hierbij zetten. Daarna kregen we nog een korte rondleiding door de school om te kijken in welke Grade we wilden gaan lesgeven. Ik heb toen gekozen voor Grade 2. Ik moest daarna gelijk naar het hoofd van heel Grade 2 gaan voor een gesprek en om te kijken in welke klas ik van Grade 2 wilde gaan lesgeven. Dit was toch best een moeilijke keuze, omdat heel Grade 2 uit 12 klassen bestond. Alle klassen hadden een kleurnaam bijv. orange, grey, pink e.d. Ik wilde in Grade 2 Pink gaan lesgeven, omdat deze klas mij het meeste aansprak. Daarna ben ik met het hoofd naar deze klas toegelopen en ben ik nog een keer kort geïntroduceerd in de klas. Ik heb de rest van de tijd nog in deze klas gekeken en geobserveerd. Het hoofd van Grade 2 had mij verkeerd begrepen en dacht dat ik iedere week een andere klas van Grade 2 wilde lesgeven, maar ik wilde gewoon de 3 maanden lang in dezelfde klas en niet dezelfde Grade. Dit heb ik ook uitgelegd, en dit was goed. Het was een leuke maar wel vermoeiende eerste stagedag.
13:30-14:30 In deze tijd zijn we van onze stage naar the Gambia College gelopen. Dit was nog best een eind lopen. Vanaf het benzinestation: ‘Castle’ hebben we de bustaxi genomen naar huis. Dit scheelde weer een stuk lopen. Het was voor ons een vermoeiende dag en ook zeker heel warm.
14:30 -16:00 Nu moesten we nog even naar Metsje haar kantoor om even bij te praten over onze eerste stagedag en eventuele problemen te bespreken met haar, verder heeft ze ons nog voorgesteld aan het hoofd en belangrijke mensen van the Gambia College. Daarna zijn we nog even een hapje gaan eten met Tamba in the Gambia College.
16:00-19:00 Na het eten zijn we terug naar ons huis gelopen. We waren helemaal gesloopt van alle indrukken die we hadden gekregen op onze eerste stagedag. We zijn allebei lekker naar bed gegaan en hebben lekker 3 uren geslapen. Dit was wel even goed voor ons, omdat we na onze slaap toch weer wat opgeknapt waren.
19:00-…… ’s Avonds hebben we niet echt veel meer gedaan. We hebben lekker relaxt en we merkten aan ons zelf, dat we nergens zin in hadden en zijn we ook weer redelijk op tijd naar bed gegaan.

Dinsdag 11-02-2014
8:00-13:30 Dit was onze tweede stagedag alweer. Wat gaat dit snel! Omdat ik de klas nog niet goed kende en de manier van lesgeven nog niet goed heb kunnen bekijken, heb ik vandaag alleen maar heel de dag geobserveerd en geprobeerd contact te maken met de leerlingen. Wanneer ze moesten gaan werken, liep ik ook rond en keek ik of ik misschien leerlingen kon helpen met hun werk. Verder heb ik geobserveerd, hoe de leerkracht les gaf en welke vakken er allemaal waren en hoe deze vakken dan ook in elkaar zaten. Dit was voor mij al een wat rustigere dag dan maandag.
13:30-15:30 Hier zijn we weer terug gelopen vanaf stage naar the Gambia College. De praktijkbegeleidster van Eline liep met ons mee. We hadden afgesproken met haar dat we allebei het zelfde uniform als de andere leerkrachten op onze stage wilden. We hadden daarom afgesproken dat we nog even met haar: Jainaba (mijn naamgenoot) mee zouden lopen naar een kledingmaker om alvast onze maten op te laten meten. De man van de kledingmaker had deze maten van ons opgeschreven, zodat hij kon beginnen met het maken van onze kleding. Hierna zijn we nog even meegelopen met Jainaba naar haar huis om te kijken waar zij woonde. Dit was een heel leuk huis en ik zag ook dat ze hier een grote tv en stereo e.d. Hadden. Dit had ik nog niet eerder gezien in Gambia.
15:30-19:00 Toen we thuis kwamen, is Eline gelijk naar bed gegaan. Ik niet. Ik was deze keer niet moe genoeg om naar bed te kunnen. Ik heb deze tijd vol gemaakt door lekker in de achtertuin te zitten, wat schoon te maken en te douchen.
19:00- 22:00Na dat ik gedoucht was en Eline lekker geslapen had, zijn we naar een restaurant gelopen om lekker te gaan eten. Hier hebben we samen met Mamadi en Tamba wel even gezeten. Dit was heel gezellig.
22:00-….. Toen we klaar waren met eten, zijn we terug naar huis gelopen. Tamba moest een andere kant op dus zijn alleen Mamadi, Eline en ik naar huis gelopen. Toen we eenmaal thuis aankwamen, kwamen we op het idee om film te gaan kijken op de laptop van Mamadi en kwam Joseph ook nog. Maar omdat Mamadi zijn laptop bijna leeg was, konden we de film niet af zien en zijn de jongens weer naar huis gegaan. Toen de jongens weg waren, zijn we eerst even op gaan ruimen en daarna gaan slapen.

Woensdag 12-02-2014
8:00-13:30 Vandaag is mijn derde stagedag alweer en tevens de laatste stagedag van deze week. Vanochtend heb ik mijn eerste les gegeven aan de leerlingen. De les: Jolly Phonics. Ik kende deze les voorheen nog niet, maar had gisteren goed geobserveerd zodat ik wist hoe ik deze les ongeveer moest geven. De les ging voor mijn gevoel heel goed! Zeker voor de eerste keer en terwijl mijn Engels ook niet zo best was, konden mijn leerlingen me toch verstaan. De rest van de dag verliep ook wel goed. Ik heb leerlingen geholpen met moeilijke opdrachten en vooral met het vak mathamatics d.m.v. Met dopjes tellen. Dit ging overigens heel goed.
14:00-16:00 Toen de leerlingen naar huis waren, hadden de leerkrachten (waaronder Eline en Ik) nog Jolly Phonics training. Hier werd er aan ons uitgelegd hoe het liedje ging, hoe alle letters klinken en welk gebaar er bij alle letters hoorden. Deze training duurde twee uren.
16:00-16:30 Toen de school uit was, zijn we weer naar huis gegaan. Eerst zijn we met een aantal collega’s van school naar Castle gelopen. Bij Castle hebben we de bustaxi weer gepakt naar huis toe. Jainaba (Eline haar praktijkbegeleidster) had de lappen stof voor onze uniforms binnen gekregen en moest deze nog naar de kledingmaker brengen. Wij zijn niet meegelopen met haar naar de kledingmaker, omdat we daar niets konden doen. Wel hebben we Jainaba het geld gegeven voor de uniforms, zodat ze ze gelijk ook kon betalen voor ons.
16:30-17:30 Toen we thuis waren, hebben we ons even opgefrist en klaar gemaakt voor de avond.
17:30-18:30 Na dat we weer een beetje opgefrist waren, zijn we met zijn tweeën naar het restaurant gegaan om nog even een hapje te eten. Dit was voor ons eigenlijk ons eerste etentje met zijn tweeën. Toen we in het restaurant zaten, had ik ook nog even met mijn moeder gebeld. Ik was echt heel blij om haar weer eens te kunnen spreken.
18:30-22:00 Toen we klaar waren met eten, stond Mamadi al op ons te wachten. We hadden afgesproken dat hij naar het restaurant zou komen om ons op te halen om naar zijn huis te gaan. We zijn met zijn drieën naar zijn huis gegaan en kregen we van hem de wifi code zodat we daar op internet konden. Als eerste keek ik op skype om te kijken of er iemand online was, zodat ik daar gratis mee kon bellen. Daarna bekeek ik natuurlijk ook mijn andere openbare sites om te kijken of ik daar nog wat op kon zetten en eventueel met vriendinnen en mijn vader kon praten. Toen ik klaar was op mijn laptop heb ik hem uitgezet en hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt bij Mamadi thuis. Ik heb met veel mensen bijgekletst en was ook weer blij hen te zien. Later kwam Joseph ook nog even voor de gezelligheid.
22:00-…. Hierna zijn we weer naar huis gegaan met Mamadi. We hebben onderweg nog veel gepraat en gelachen. Eenmaal thuis aangekomen is Mamadi ook nog even mee gegaan in ons huisje en hebben we verder gepraat. We hadden best serieuze en diepgaande gesprekken met zijn drieën en dit was voor mij ook wel fijn om te hebben. Toen we klaar waren met praten en zagen dat het al heel laat was, is Mamadi naar huis gegaan en zijn wij naar bed gegaan.

Donderdag 13-02-2014
10:00-13:00 Toen we wakker werden hebben we onszelf lekker opgefrist voor weer een nieuwe dag. We waren er wel aan toe om een beetje uit te kunnen slapen en rustig aan te kunnen doen op onze vrije dag. Ook kreeg ik deze ochtend te horen dat Mamadi voor mij nieuwe credits op mijn telefoon had gezet, zodat ik weer naar Nederland kon bellen.
13:00-1800 Om 1 uur zouden we met Mamadi mee gaan, om te kijken hoe hij zelf lesgeeft en waar zijn school is. Helaas was hij wat later, waardoor we dan om 2 uur op zijn school aangekomen waren. Toen we er waren, hebben Eline en ik ons eerst voorgesteld aan de klas en verteld wie we zijn en wat we in Gambia doen. We kregen daarna gelijk een groot applaus van de leerlingen toen we klaar waren met praten over ons zelf. Daarna wilde hij eerst beginnen met een soort muziek en dans, zodat de leerlingen wat gemotiveerder en leuker de dag konden beginnen. Wat ik wel heel grappig hier aan vond was, dat het eerste liedje wat hij wilde zingen was: ‘hokey pokey’. Ik had dit liedje niet verwacht, omdat ik hem toch meer Engels/Nederlands vind. Maar wel heel leuk om te zien. We zijn heel de afternoonshift (dus heel de middag) in zijn les gebleven en vooral geobserveerd wat hij deed. Het verraste me heel erg hoe hij les gaf. Ik dacht al wel dat hij het zou kunnen, maar niet dat hij zo een goede leraar was. Het was leuk om te zien hoe hij les gaf, zodat je het ook eens vanaf een andere kant ziet. De middag ging voor mijn gevoel ook heel snel voorbij. Dit kwam ook omdat hij op zo een manier wist les te geven, dat je geen erg in de tijd had.
18:00-19:00 Toen de school uit was, hebben we de bustaxi naar Castle genomen. Mamadi ging echter al eerder uit de taxi, omdat hij nog wat moest ophalen. Toen we bij Castle aankwamen, zijn we eerst even snel naar de supermarkt bij Castle gegaan, om een cadeau te kopen voor Mamadi’s nicht. Zij was tenslotte vandaag jarig, en we zouden vanavond naar haar verjaardag gaan. Toen we weer uit de supermarkt liepen, stond Mamadi al op ons te wachten. De reden waarom hij eerder uit de taxi moest, was omdat hij onze armbandjes op moest gaan halen (wat we niet wisten). We hebben dus van hem allebei een armbandje gekregen met de kleuren van de Gambiaanse vlag en onze namen erop (Jainaba Jallow & Hawa Jallow). We vonden ze echt heel erg mooi en ook heel erg lief van hem natuurlijk.
19:00-23:00 Na deze leuke verrassing zijn we met Mamadi meegelopen naar zijn huis. Eerst mochten we nog even kort op internet om te kijken of we nog berichten hadden gehad. Daarna zijn we van Mamadi’s ene huis naar het andere huis gegaan, waar de verjaardag zich afspeelde. We hebben de cadeaus aan Fanta gegeven, ze was hier ook erg blij mee. Daarna hebben we er een feestje van gemaakt met muziek (via de laptop) stoelen, veel dansen en het maken van heel veel foto’s. Dit was een geslaagde avond al zeg ik het zelf!
23:00-…. Aan het einde van de avond merkten we dat we behoorlijk moe werden en besloten we om naar huis te gaan. Ook werden we niet goed van de muggen. Ondanks dat we muggenspray hadden op gedaan, werden we helemaal lek gestoken door de muggen. Joseph en Mamadi waren met ons meegelopen naar huis. Toen we eenmaal thuis aankwamen merkten we gelijk dat we weer geen elektriciteit hadden. Dit gebeurt nu eigenlijk iedere dag dat er momenten zijn wanneer er geen elektriciteit is. Jammer want dan missen we onze ventilator wel heel erg. Toen de jongens ons thuis gebracht hadden, zijn ze eigenlijk gelijk naar huis gegaan..

Vrijdag 14-02-2014
10:00-13:30 We hebben vandaag lekker uitgeslapen. Dit was onze vrije dag met eigenlijk niets op de planning. Echt een heerlijk gevoel is dat! We zijn uit bed gekomen, hebben gedoucht, ons zelf opgefrist en zijn achter de computer gegaan om onze dagverslagen even bij te werken. En ook dat is een hele klus en ben je echt wel even mee bezig. Tussendoor ben ik nog wel even naar the Gambia College geweest, om wat te drinken en te eten te kopen. Eline is thuis gebleven om haar zelf nog meer op te frissen. Toen ik weer thuis kwam zijn we eerst even wat gaan eten en gaan drinken, omdat we dit ook bij moeten houden.
13:30- 14:30 Daarna kwam Metsje naar ons huisje toe om met ons een aantal dingen te bespreken. We hebben problemen besproken over het koken, wassen, de routes, supermarkten etc.
14:30-16:00 Na Metsje haar bezoek zijn we nog even gaan relaxen en een beetje gaan slapen, zodat we weer fit zouden zijn voor de avond. Want ’s avonds hadden we een paar vrienden uitgenodigd om bij ons te blijven eten.
16:00-……Toen we weer helemaal fit waren, zijn we naar de markt gegaan om spullen te kopen om pannenkoeken te kunnen maken. Aangezien we geen pannenkoekenmix hadden, moesten we alle benodigdheden apart kopen zoals: bloem, zout, suiker, melk, eieren e.d. Toen we eindelijk alles hadden, zijn we terug gegaan naar ons huisje met Mamadi. Mamadi is gelijk op de grond gaan liggen en heeft even geslapen. Wij zijn begonnen met de pannenkoekenmix te maken. Toen we de pannenkoekenmix klaar hadden (wat een hele karwei was), zijn we begonnen met ze te bakken. We konden geen grote pannenkoeken maken, omdat dat met onze pannenkoekenmix niet ging. Toen we eenmaal aan het bakken waren, kwamen onze andere gasten: Joseph en Amadou ook binnen. We hadden de tafel gedekt voor ze. We probeerden om de beurt te bakken, omdat het te warm was en we de gasten niet alleen wilden laten wachten. Toen we klaar waren met bakken zijn we ze gaan eten. De meningen waren hier over verdeeld, want ik vond de pannenkoeken wel lekker en Eline vond ze juist helemaal niet lekker. We hadden appeltjes gesneden, en hadden suiker en jam om op de pannenkoeken te kunnen doen. Toen we klaar waren met eten, hebben we de tafel weer even afgeruimd, maar nog niet alles gelijk afgewassen. We hebben toen op mijn laptop een film opgezet en hebben er een gezellige filmavond van gemaakt. Amadou kon niet blijven omdat hij nog andere dingen te doen had, dus zijn we nog met zijn vieren de film gaan kijken.

Zaterdag 15-02-2014
10:00-12:00 Vandaag hebben we lekker eens uitgeslapen. We hadden voor vandaag nog niets in de planning en dachten dat het ook wel eens goed voor ons was, om wat langer te slapen.. Toen we eenmaal wakker werden en in onze woonkamer kwamen, zagen we dat het nogal een rommeltje was van gisterenavond. We besloten om eerst alle afwas weg te werken en de rommel op te ruimen.
12:00-15:00 Nadat we alles opgeruimd en afgewassen hadden, hadden we ons zelf opgefrist e.d. En hebben we nog even kort wat aan school gewerkt. We hadden namelijk om 15:00 af gesproken vandaag om toch nog even weg te gaan met onze Gambiaanse vriend: Mamadi.
15:00-17:30 We hadden met onze Gambiaanse vriend afgesproken dat we naar het strand zouden gaan in Senegambia. Mamadi vertelde dat hij daar om die tijd toevallig al was, omdat hij met zijn broertje naar een vriend van hem zou gaan. Wij hadden daarom afgesproken dat we zelf naar Senegambia zouden gaan, zodat Mamadi niet op en neer hoefde te reizen alleen om ons op te halen. Wij zijn dus vandaag eigenlijk voor het eerst op eigen houtje met de taxi mee geweest in de hoop dat dit goed zou gaan.. Wel hadden we aan Mamadi gevraagd, of hij even naar ons wilde smssen wat we tegen de taxi’s moesten zeggen en hoeveel Dalassi het was voor de taxi. Gelukkig is de reis in één keer goed gegaan! Toen we daar aankwamen, hebben we eerst een stuk door het toeristische gebied van Gambia en langs ‘monkeypark’ gelopen om naar het strand te kunnen. Op het strand stond er helaas heel veel wind, waardoor het eigenlijk te koud was om normaal te kunnen zwemmen. We hebben daarom even een potje kaarten gespeeld en een lekker broodjes met ei gegeten.
17:30-19:30 Na het broodje met ei zijn we weer terug gelopen richting de taxi om richting huis te gaan. Eenmaal thuis aangekomen, hebben we ons allebei weer even opgefrist, andere kleding aangetrokken en ben ik alvast door gegaan naar de markt waar vervolgens Mamadi al op me stond te wachten. Eline zou wat later komen, omdat zij nog niet helemaal klaar was. Ik ben met Mamadi nog even naar de markt geweest om een cadeau te kopen voor zijn nichtje. Helaas waren er al heel veel kraampjes en tentjes dicht, waardoor het heel moeilijk was om een leuk cadeautje te kopen. Gelukkig zag ik op de valreep nog een pop hangen die kon licht geven en heb ik deze kunnen kopen voor haar. Toen we het cadeau hadden, zijn Mamadi en ik terug gelopen naar Castle, omdat Eline daar op ons stond te wachten.
20:00-23:00 Hierna zijn we gelijk doorgelopen naar Mamadi’s huis omdat we daar de verjaardag van zijn nichtje zouden vieren. We waren helaas wel een beetje aan de late kant, want de meeste kinderen waren al weer naar huis. Wel gaven we haar het cadeau (waar ze HEEL ERG blij mee was) en hebben we daar nog even gezeten en wat gedronken met zijn allen. Ongelofelijk dat een kind zo blij kan zijn met zo een ‘simpel’ cadeau!
23:00-…. Na de verjaardag heeft Mamadi ons thuis gebracht.. Hij is niet meer mee naar binnen gekomen. We hebben daarna nog even onze ‘bedevaluatie’ gedaan met zijn tweeën en zijn we gaan slapen.

Zondag 16-02-2014
10:00-12:00 Eerst hebben we lekker uitgeslapen, op ons alweer laatste vrije weekend dag. Toen ik uit bed kwam ben ik even lekker buiten gaan zitten. Het was wel een beetje koud. Er stond veel wind. Mamadi had weer nieuwe credits op mijn telefoon gezet en ik besefte dat ik eigenlijk mijn vriendinnen nog helemaal niet had gesproken sinds ik hier zit. Ik had besloten om twee van mijn vriendinnen te gaan bellen en gelukkig namen ze allebei op. Dit was voor mij wel even moeilijk, omdat ik ze nog niet gehoord of gezien had en graag wilde weten hoe het nu met ze ging. Deze gesprekken met mijn vriendinnen, luchtte ontzettend op voor mij.
12:00-13:00 Na dat ik mijn vriendinnen weer eens gesproken had, ben ik even wat gaan eten. Ik vond het zo geweldig dat we eindelijk ook Nederlands brood hadden gevonden en dat ik toch een beetje hetzelfde kon eten dan in Nederland dat ik nu even goed had gegeten.
13:00-17:00 Toen we klaar waren met ontbijten, kregen we het idee om

  • 26 Februari 2014 - 21:16

    Henriëtte:

    Hallo Chantal,

    ik heb niet het hele verhaal gelezen, was net klaar met Eline's verhaal en daarin zie ik veel overeenkomsten. Niet gek natuurlijk! Jullie hebben al veel beleefd in die eerste paar weken. Bijzonder om te lezen hoe jullie dat allemaal ervaren. Ik wilde je ook nog even condoleren, las bij Eline over het bericht van overlijden van een oudtante. Rot dat dat dan zo ver weg is en dat je niet even terug kunt gaan. Hou je taai!

    Groeten,
    Henriëtte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brikama

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2014

Eline's Birthday

22 Mei 2014

Tripje Senegal!

22 Mei 2014

Positive Reinforcement activity days

22 Mei 2014

Visite in Gambia!

22 Mei 2014

Een weekje strand.
Chantal

Actief sinds 21 Nov. 2013
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 13974

Voorgaande reizen:

21 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: